onsdag den 3. oktober 2007

Hvorfor vælger man at blive pædagog?

Jeg har læst Anitas og nogle af de andres indlæg omkring det at være en faglig pædagog og hvorfor det er vigtigt.
Selv har jeg i nogle år arbejdet som pædagogmedhjælper og selvfølgelig er de forskel, ikke kun på lønnen. :-)
Nu er der måske nogen der siger ansvarsområdet, men det er jo ikke det hele, hvis vi er helt ærlige. Den ene institution jeg har arbejdet i havde og har stadigvæk en utrolig dygtig medhjælper. Hun står for alle de kreative ting børnene foretager sig i løbet af den periode de er på "stuen", meeen tingene som bliver lavet bliver gentaget år for år, måske med nogle små forandringer, men ikke det store. Her kan man så gå ind og spørge, hvor er fagligheden? Kan det være rigtigt, at det som nogle børn har lavet for 5-6-7 år siden stadig er relevant at lave for børn igen i år.
Og dette er da også grunden til at jeg har valgt, at tage uddannelsen, man skal altid have en faglig baggrund for det man laver.
OK, der skal også være tid og plads til sjov og ballede :-)
Men sætter jeg, når jeg engang er færdig uddannet en aktivitet igang, så vil jeg da have en ide om hvorfor jeg har valgt at gøre som jeg gør. Og hvad vil jeg egentlig opnå med det, hvilke kompetencer skal børnene udvikle igennem det de skal lave. Jeg vil kunne begrunde det og være istand til at forklare, at der ikke klippes blomster, fordi vi har forår, men at der bliver arbejdet med f.eks. motorik og natur og vidensformidling i forhold til planter og dets navne, eller hvad det nu kune være. Og så tror jeg også, at det er meget vigtigt, at udvikle sin arbejdsindsats og sine ideer, vi kan ikke gentage aktiviteterne år for år!! Verden står ikke stille, der sker en udvikling hele tiden og vi er nødt til at tænke på børnene, i forhold til det de skal kunne for at begå sig som børn, men vi skal også tænke på dem som mennesker der skal ud på arbejdsmarkedet måske om 15 eller 20 år og hvilken forandring der vil ske i vores systemer.
For endnu engang, at komme ind på forskellen mellem pædagog og medhjælper og bevidstheden omkring det, er det nok nogle gange svært. Der hersker i reglen et godt,positivt og venskabeligt arbejdsmiljø i institutioner, som gør, at det er svært at mærke forskellen især for forældrenes vedkommene. Men en veluddannet pædagog, som omsætter sin faglighed bevidst og målrettet, kan sikkert opnå en "anden Status" i forhold til sin medhjælper, hvis denne erkender at han/hun arbejder sammen med en kvalificeret pædagog. Så det er op til os, når vi er færdige, om vi er istand til, at "vise" hvad vi har lært og at vi har "mere" viden i vores bagage :-)

Ingen kommentarer: